Titulní obrázek

Land Rover - auto minulosti, ale i současnosti

Vůz Land Rover se začal vyrábět z armádních přebytků, nikdo v té době nepředpokládal, že výroba bude pokračovat až do současné doby, a už nikdo si nemyslel, že po něm bude neustále poptávka. První Land Rover byl představen v roce 1948 na autosalonu v Amsterdamu.

Vůz neměl být nikdy stylizován jako moderní novinka, ale jako utilitární auto, které mělo za úkol postavit válečný průmysl zpět na nohy. Nynější model Land Rover Defender je hlučný, hranatý, drsný a někdy se zdá až neotesaný. Ovšem pokud postavíte vedle sebe prapůvodní Land Rover a Land Rover Defender, současný model vám okamžitě bude připadat jako luxusní SUV.

A jaká je historie vozu Land Rover? Po válce společnost přišla na to, že začínat tam, kde skončili před válkou nebude vůbec jednoduché. Jednou přišel šéfdesignér Roveru Maurice Wilks s nápadem, že se postaví užitkové terénní auto, to bylo inspirováno v americkém Jeepu Wilys. Vozy se měly vyvážet z Británie, tudíž by měla společnost přístup k potřebné oceli. Auto mělo být na půl traktor a na půl náklaďáček, ten totiž trh potřeboval. Zkrátka vůz, který se dostane všude, na pole, zničené silnice, štěrkové cesty apod.

První Land Rover se tedy začal vyrábět sériově v roce 1948. Ve výrobě měl vydržet tři roky. Jeho hlavní úkol byl přinést peníze, aby se společnost mohla vrátit k výrobě osobních aut. Ale z plánů sešlo. A Land Rover si vyrábí i dnes, navíc je velmi oblíbený. Jediný zlom ve výrobě byl v roce 1985, kdy se série III změnila v modernější Defender. Trh potřebuje stále svůj hranatý off-road. První Land Roveři měly výstupy z motoru a převodovky k pohonu dodatečných zařízení, například čerpadlo, mlátička, obracečka sena. Zkrátka to byl takový traktor. Osvědčil se hlavně na venkově. Ovšem brzy si ho oblíbila i armáda. I když auta byly hranatá a primitivní, prodávaly se jak na běžícím pásu. Důvod byl jednoduchý, auta fungovaly a nerezly.

Vůz byl sestavován z armádních přebytků, a to hliníklových plechů. Stíhaček už bylo dost, ovšem hliníku bylo také dost. Zpočátku byla auta jen zelená, šedivá a béžová. Na kovový rám byla postavena hliníková karoserie. Rezla jedině tato část. Majitelům to však nevadilo ani, když urezla půlka, auto totiž stále drželo pohromadě.

V letech 1948 až 1958 se vyráběla první série. Ta byla s šestnáctistovkou pod kapotou, v roce 1950 ji nahradil dvoulitr. Dieselový dvoulitr přišel v roce 1957. Výkon měl 52 koní a točil se do 4000 ot./min.

Dovoz a přihlášení vozidla: Aby bylo možné jezdit s dovezeným vozem, je nutné nové či ojeté vozidlo přihlásit do evidence. Musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na dopravním inspektorátu doložit originál zelenou kartu.

Následovala úprava podvozku, ten byl náročný na prostor. Vůz se prodloužil, a tak vznikly dvě verze o dvou rozvorech. Kratší měl rozvor 2235 mm, delší pak 2769 mm. Druhá série byla představena v roce 1958. U té bylo zapracováno na designu. Land Rover dostal zakulacený profil střechy a oken, tak je to i dnes. Standardem zůstaly dvě délky rozvorů - 2235 mm a 2769 mm. Pod kapotou byl i benzínový dvoulitr, větší agregát o objemu 2,25 litru a diesel 2,0 litru. Benzínový dvoulitr se pak postupně přestal nabízet.

Další série IIA se datuje do roku 1961. Nový byl řadový šestiválec 2,6 litru s posilovačem brzd. Série FC měly kabinu umístěnou nad motorem, tím se zvětšil úložný prostror vozu.